För företagare är det viktigt att all personal som kommer från länder utanför EU har arbetstillstånd. Företagaren ordnar det och behöver känna till reglerna.
Kristian drev en restaurang där gästerna blev underhållna med musik. Han brukade ha olika teman under perioder för att kunderna skulle få något nytt och intressant att lyssna på. Han hade precis kommit hem från en resa i Brasilien. Där hade han träffat en grupp musiker som var helt fantastiska. Med det samma hade han börjat fundera på det brasilianska temat och hört sig för om de var intresserade av att eventuellt komma till Sverige under ett halvår. Något de gärna ville.
Väl hemkommen var det dags att börja forska lite i hur det fungerade med arbetstillstånd. För att få det rätt från början valde han att kontakta en advokat som arbetar speciellt med dessa frågor.
Företaget ordnar arbetstillstånd
Kristian fick veta att han först var tvungen att sätta ut en annons på tjänsten hos Arbetsförmedlingen, så första steget var enkelt. Annonser skulle även skickas till Musikerförbundet. Vilket, trodde han, var för att de anställda skulle få rätt lön och bra arbetsvillkor. Därefter kunde ansökan göras. Det fanns flera saker som han måste ordna och när allt var klart skulle ärendet skickas till personerna han ville anställa och det var deras tur att ta itu med sin del av ansökan.
Han hade redan gett små indikationer till sina stamgäster. Många blev överförtjusta och bad honom skicka ett mejl så snart de kunde boka bord för att få njuta av vackra sambarytmer. På denna hemsida finns information angående en advokatbyrå som är experter på arbetstillstånd: arbetstillstånd.net